4 PERANAN PENTING PACKAGING PRODUK YANG ANDA WAJIB TAHU


Apa perkara pertama yang anda akan lihat sebelum membeli produk di pasaran? Untuk mengeluarkan sesuatu produk sudah tentu pembungkusan produk juga menjadi peranan penting dari segi pemasaran dan kekemasan sesutu produk

.
Mari kita lihat fungsi pembungkusan sesuatu produk itu



1. Sebagai tempat produk

Apa akan terjadi jika pembungkusan produk tiada kemassan yang elok?Sudah tentu ia memberi efek mudah rosak dan hanya mampu digunakan untuk jangka masa pendek shja. Kebarangkalian produk yang ada dalam pembungkusan akan rosak dan akan menyebabkan pembeli terpaksa menanggung rugi.Sebagai contoh produk makanan atau ubatan dapat dilindungi daripada kerosakan dari kuman atau bakteria sekiranya kemasan pada pembungkusan produk dijaga.


2.Sebagai indentiti Brand

Pembungkusan sebagai indentiti anda.Sebagai contoh di pasaran mungkin ada sama produk
seperti produk anda. Perbezaan dari segi design pada produk menunjukan produk anda sehinggakan pelanggan akan kenal produk hanya dengan memberi gambaran pembungkusan shaja. Penggunaan fonts, warna dan corak yang melambangkan brand produk anda itu sendiri.

3. Memudahkan penggunaan

Kemasan juga berfungsi untuk memudahkan penggunaan atau pemakaian para konsumen yang
telah membeli produk anda. kemudahan ini dapat berarti kemudahan saat membuka, mudah mengeluarkan isinya, serta mudah untuk dibawa atau disimpan.

4.Mempromosikan produk

Kemasan yang menarik, cantik serta memudahkan para konsumen untuk menggunakan produk
tersebut dapat menambah nilai jualnya. Apabila produk dipamekan di kedai kedai jamu penggunaan pembungkusan dan warna yang menarik akan mempengaruhi minat pembeli untuk membeli.





Comments

Popular posts from this blog

APA MAKSUD LOGO-LOGO YANG TERDAPAT PADA PRODUK KECANTIKAN

APA ITU OEM & ODM

KENALI 5 CARA MUDAH PRODUK TIMBANG KILO