APA MAKSUD LOGO-LOGO YANG TERDAPAT PADA PRODUK KECANTIKAN

Kaum hawa yang rajin beli produk kecantikan biasanya rajin tak belek logo-logo atau info yang ada pada produk tu? Pada yang rajin, mesti korang ade google kan ape maksud2 logo nie smua. Yelah kita nie biasanya pakai je produk kecantikan, tp kadang2 malas nak amik tahu, hihih..cakap dekat diri sendiri ke tuuuu :p

Kalau korang rajin belek logo-logo produk nie smua, ada macam2 logo dekat produk kan. Contohnya ada logo 12M, 24M. Logo dia comel2 je dlm bekas pastu kalau produk local nie ade logo GMP, Buatan Malaysia, Mesti dan lain-lain. So harini saya nak share sikit pengetahuan dengan uolls tentang apa maksud2 logo yang ada, sambil2 korang bukak FB dengan IG tu kan haaa ape lagi baca la ilmu nie sikit :D


1. LOGO HALAL

Pernah anda terfikir cara kenali logo HALAL sebenar? Saya akan berkongsi bagaimana hendak mengenali logo halal Malaysia tulen yang dikeluarkan oleh JAKIM. Dengan pengetahuan ini, memudahkan anda untuk mencari, menilai dan membeli barang atau produk yang halal tanpa syak wasangka lagi. Ciri-ciri logo Halal Malaysia adalah:

🔺Bintang berbucu lapan di tengah bulatan
🔺Perkataan Halal dalam tulisan jawi di trngah-tengah bintang
🔺Diikuti tulisan Halal dalam rumi
🔺Bulatan logo tertulis perkataan Malaysia dalam tulisan rumi dan jawi
🔺Dua bintang kecil berbucu lima diletak bagi memisahkantulisan Halal dalam rumi dan jawi

2. LOGO MESTI

🔺Apa itu MeSTI? Pensijilan MeSTI adalah salah satu Program Jaminan Keselamatan Makanan (PJKM) oleh Kementerian Kesihatan Malaysia untuk membantu pengusaha produk makanan khususnya Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) untuk menghasilkan produk yang bersih dan selamat untuk pengguna.

3. LOGO BUATAN MALAYSIA

🔺Bagi barang tersedia bungkus (pre-packed) ertinya barang yang pada pembalut,beg atau bekasnya, telah dinyatakan nama dan alamat pekilangnya di Malaysia.
🔺Bagi barang lain selain daripada yg tersedia bungkus, ertinya barang yang dibuat, dipasang, diubahsuai dan termasuk barang-barang yang telah melalui proses terakhirnya di Malaysia. Proses akhir adalah terdapat transformasi daripada bahan separuh proses kepada barangan siap.
4. LOGO 6M, 12M, 24M (Period After Opening/PAO)

Jangka waktu pemakaian setelah produk dibuka pertama kali.
🔺6M bermaduk produk anda boleh digunakan selama 6 bulan setelah produk dibuka.
🔺12M bermaksud produk anda boleh digunakan selama 12 bulan setelah produk dibuka.
🔺18M bermaksud produk anda boleh digunakan selama 12 bulan setelah produk dibuka.
🔺24M bermaksud produk anda boleh digunakan selama 24 bulan setelah produk dibuka.





Comments

Popular posts from this blog

APA ITU OEM & ODM

KENALI 5 CARA MUDAH PRODUK TIMBANG KILO